Az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) szakmai fórumot szervezett önkéntes menedzserek, intézmények, civil szervezetek, szakértők számára 2016. március 31-én a MEREK Holnap Háza konferenciatermében. A találkozó célja az volt, hogy a területért felelős szervek képviselői, szakértők és elkötelezett fejlesztők közösen gondolkodhassanak az önkénteseket koordináló menedzser, szakmai elismertségének erősítésen.

 

Az ÖKA több mint egy évtizednyi tapasztalata alapján az önkéntesek fogadásának, megtartásának és az eredményes önkéntes programok szervezésének elengedhetetlen sarokköve egy olyan szakember, aki összefogja, átlátja és irányítja az önkénteseket, tehát egy jól felkészült önkéntes menedzser.  Az Alapítvány nemzetközi projekt “Wake-Up call: Volunteer Manager Role!” (2014-1-RO01-KA205-002734.) keretében európai szinten vizsgálta az önkéntes menedzser tevékenységi körét, feladatait, illetve az ehhez szükséges képességeket, ismereteket és tapasztalatot valamint a szükséges felkészítést és a már meglévő tudás elismerésének lehetőségeit.

 

A tapasztalatok azt mutatják, hogy jelenleg nem kellőképpen elismert ez a feladatkör, így nem is lehet hozzárendelni az önkéntes programok fejlődéséhez szükséges további erőforrásokat. Márpedig az önkéntesek hozzájárulása a hazai GDP-hez konkrétan mérhető és egyre nagyobb teret kap az állampolgárok szociális, egészségügyi ellátásba, kulturális programokba történő bevonása, így automatikusa nő az önkéntesek megfelelő koordinálásának a jelentősége. Az önkéntes menedzser ismereteinek és feladatkör fontosságára fel kell hívni a figyelmet, mert nélkülük nem jöhetnek létre megfelelő színvonalú önkéntes programok. A Wake Up Call projekt apropóján fontosnak éreztük közösen végiggondolni, hogy mit kell szervezési, képzési, módszertani, szabályozási és finanszírozási szinten megváltoztatni azért, hogy minél több helyen kellően felkészült menedzserek jelenhessenek meg. Az ÖKA felkérése alapján neves előadók ismertették véleményüket, mind az állami, mind a civil szektorból.

 

Nyitrai Imre, az Emberi Erőforrás Minisztériuma, szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkára az intézményi önkéntes programok támogatása a szabályozás eszközrendszerével c. előadásában kiemelte, hogy a „szociális területen kulcsfontosságú az önkéntesség. Az a törekvésünk, hogy ez szervesen beépüljön a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság minőségpolitikájába."

Benedek István Zsolt, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság, főigazgató-helyettese szerint "Minden megyében óriási szükség van az önkéntesek tevékenységére. Az SzGYF intézményeiben 50.000 ellátott, 25.000 alkalmazott található, becslésünk szerint a jövőben legalább 10.000 önkéntes számára tudunk feladatot biztosítani. Ennek megfelelő előkészítésére - várhatóan júniustól - képzéseket biztosítunk az intézményeink számára, együttműködésben az Önkéntes Központ Alapítvánnyal!”

Dr. Jádi Dániel, Nemzetgazdasági Minisztérium, Szakképzésért és Felnőttképzésért Felelős Helyettes Államtitkárság, Szak- és Felnőttképzési Szabályozási Főosztály, Szakképzési Osztály szakképzési jogi referense az önkéntes menedzser, mint szakma hazai felnőtt illtetve szakképzési lehetőségeiről és feladatairól tájékoztatta a jelenlévőket.

 

Hadrévy Borbála, az Önkéntes Központ Alapítvány programvezetője bemutatta a a Wake Up Call Erasmus+ projekt eredményeit, előállított eszközeit, kifejtve az önkéntes menedzser szakmai profilját, képzési tematikáját, validációs eljárását illetve az önkéntes programok minőségi kritériumait, mely dokumentumok az onkentes.hu oldalon elérhetőek.

Jelena Kamenko, az Eszéki Önkéntes Központ programvezetője előadásában a horvátországi önkéntes koordinátorok, szakmai jegyzékbe vételének folyamatát és hatásait mutatta be.

Dr. Arapovics Mária, az ELTE egyetemi adjunktusa az önkéntes menedzser szakmává alakításának lehetőségeivel kapcsolatos értékes gondolatait, kérdésfelvetéseit és gyakorlati tapasztalatait osztotta meg a közönséggel.

Csordás Izabella, a Szépművészeti Múzeum önkéntes programjának alapítója saját, személyes tapasztalatait fogalmazta meg az önkéntes programok koordinációjának eredményei és nehézségei tükrében.

Vágvölgyi Gusztáv, az Inspi-Ráció Egyesület szervezetfejlesztési szakembere és az Önkéntes Központ Alapítvány kuratóriumi tagja az önkéntes menedzsment képzések tapasztalatairól számolt be és vetette össze a vállalati HR vezetők és az önkéntes koordinátorok felkészítésének és tudásigényének a párhuzamait.

 

Az előadásokat a résztvevők kiscsoportos munkája követte az alábbi kérdések mentén:

  1. Mit tehet az intézmény/szervezet az önkéntes menedzser elfogadottságáért?
  2. Milyen az ideális önkéntes koordinátor?
  3. Tapasztalattal rendelkező önkéntes menedzserek hozott tudásának beszámítása, elismerése, validálása?
  4. Önkéntes menedzser képzéssel kapcsolatos teendők?

 

F. Tóth András, az ÖKA ügyvezető igazgatója zárásként kiemelte, hogy az ÖKA a témát a jövőben is kiemelten kezeli és az ÖKA a továbbiakban is egyeztet az Emberi Erőforrások Minisztériumával illetve annak háttérszerveivel, a megfelelő szabályozási és finanszírozási környezet megteremtése érdekében.

 

 

A “Wake-Up call: Volunteer Manager Role!”  Erasmus+ projekt szellemi termékei és a szakmai találkozó anyagai itt tölthetőek le: http://www.oka.hu/cikkek/oenkentes-koordinator-proflja

 

 

Képek a rendezvényről: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.964413560279146.1073741863.140549965998847&type=3

 

PPT előadások: 

Csordás Izabella előadása 

hét. ked. sze. csü. pén. szo. vas.
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

Hírek

2024. március 07-én szerdán megtartottuk az ÖKA Erasmus+ projektje, az APTE (Új utak a munkakeresésben) záróeseményét az Európa Pontban.

Az eseményen bemutattuk a két éves munka (2022-2024) eredményeit, a munkakeresőket segítő innovatív eszközöket és megbeszéltük az ez idő alatt lebonyolított 3 magyarországi pilot program tanulságait.

A nemzetközi csapattal kidolgozott módszertan megosztásának egyik fontos célja, hogy a hazai szervezetek, HR szakemberek átvehessenek belőle olyan elemeket vagy akár a képzés struktúráját, melyeket ők is használni tudnak a mindennapi munkájuk során az álláskeresés folyamatában.

Az előadás után közösen beszélgettünk a konkrét tapasztalatokról. Az eseményen a munkaügyi területen dolgozó szakemberek is megosztották a munkájuk során felmerülő nehézségeket, sikereket és programjaikat valamint a pilot programokon résztvevő álláskeresők, pályaváltók, pályakezdők közül is többen a saját tapasztalataik megosztásával járultak hozzá az esemény sikeréhez.

Kellemes hangulatban sokat tanultunk egymástól és nagyon érdekes beszélgetésekben volt részünk.

A projekt eredményeit az https://apteprobono.eu/ honlapon lehet követni.

 

Köszönjük mindenkinek a részvételt, bízunk benne, hogy minden résztvevő számára tudtunk értékes információkkal szolgálni! 

 

Az előadás az Önkéntes Központ alapítvány Youtube csatornáján megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=sOf8_M0vbcg

 

   Ha szeretnéd hasznosan tölteni a szabadidődet, ha szívesen belelátnál egy jól működő szervezet mindennapjaiba, ha érdekel az ökológiai szemlélet, a fenntartható mezőgazdaság és élelmiszerellátás, akkor közöttünk a helyed!

 

Az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) olyan kutatási-innovációs feladatokon dolgozik, amelyek a gyakorlatban is alkalmazható eredményekkel segítik a hazai mezőgazdaság és élelmiszertermelés fenntartható fejlődését. Ennek érdekében kutatási hálózatokat alakítunk ki a gazdálkodókkal, hazai és nemzetközi kutatóintézetekkel, valamint ismeretterjesztő munkát végzünk, szaktanácsadást nyújtunk. Az ismeretterjesztés munkánk egyik alappillére, ezért három fős kommunikáció csapatunk soha nem fogy ki a hasznos és érdekes feladatokból.

 

Téged keresünk:

- ha kommunikációs képességeidet kamatoztatnád vagy továbbfejlesztenéd,

- ha besegítenél, hogy minél több érdekes hír és tapasztalat jusson el az ÖMKi kommunikációs csatornáin a gazdákhoz és a hobbikertészekhez,

- ha szívesen szerkesztesz online felületeket vagy szervezel eseményeket,

- ha fotóznál vagy rögzítenél akár amatőr tehetségeddel kép és videó anyagokat a rendezvényeinken!

 

Ha nálunk leszel önkéntes, akkor ígérjük neked:

- az együttműködést az ÖMKi jól működő kommunikációs csapatával, ahol pezseg a hiteles marketing-kommunikációs élet,

- megismerheted a biokertészkedés szemléletét és módszereit, miközben a kutatásokba is betekinthetsz,

- fejlesztheted, alkalmazhatod kommunikációs képességeidet,

- önkéntes munkáddal a fenntartható mezőgazdaság és a helyben termelt, egészséges élelmiszerek jelenét és jövőjét építed!

 

Ha heti néhány órát szívesen segítesz, annak rendkívül örülünk és akkor is ugyanúgy megbecsüljük a munkádat, ha csak alkalomszerűen és időszakosan jut időd önkéntes feladatokra.

 

Munkánkat Budapesten óbudai központtal végezzük, kutatóink és a velük együttműködő gazdák az ország egész területén jelen vannak, miközben munkánk egy részét online végezzük.

Várjuk jelentkezésedet a szilvia.dora@biokutatas.hu címre!

               Idén 15. alkalommal osztjuk ki az Önkéntességért díjakat.

 

 

 

2009-ben azzal a céllal hoztuk létre ezt a díjat, hogy növeljük az önkéntesség társadalmi ismertségét és elismertségét. 15 év távlatából elmondhatjuk, hogy ma már az önkéntesség a nonprofit szféra minden területén jelen van, és egyre több azon magánszemélyek száma, akik alkalmanként vagy rendszeresen végeznek önkéntes tevékenységet. 

 

A feladatunk e téren ma már az önkéntesség minőségének fejlesztése mind az önkénteseket foglalkoztató civil szervezetek körében, mind az önkéntes tevékenységet végzők körében.  Mára az önkéntesség kilépett az „egyszerű segítségnyújtás” szerepből. Egyre többen ismerik fel az önkéntesség szerepét, fontosságát a közösségépítésben, és azt, hogy az önkéntesség során megszerzett tapasztalatok nagy mértékben hozzájárulnak a kulcsképességek fejlesztéséhez. Az önkéntesség hozzájárul a fizikai és mentális egészség megőrzéséhez, segítséget ad a pályaválasztáshoz és pályamódosításhoz is 

 

A 2023-as év az elmúlt 3 év eseményei - a Covid-19 járvány és az Ukrajnában kitörő háború -után az önkéntesség terén is hozott némi nyugalmat , így a rendkívüli évek után a korábbi aktivitással, kevesebb váratlan helyzettel szembetalálkozva lehetett szervezni és megvalósítani az önkéntes programokat. 

 

A hagyományokhoz híven idén is várjuk a pályázatokat az Év Önkéntes Programja díjra olyan civil szervezetektől, intézményektől, akik mindennapi tevékenységeiket önkéntesek segítségével látják el. Örömmel fogadnánk olyan pályázatokat, amely bemutatja, hogy az önkéntes program, az önkéntesek bevonása milyen előrelépést hozott a szervezet életében az elmúlt 15 évben, nem csak az elmúlt 1 év során. Például: ha az évek során egy kisebb önkéntes közösségből mára már az önkéntesekre támaszkodó jól működő civil szervezet lett. 

 

2023-ben is keressük az Év Önkéntesét, a díjra olyan személyek jelölését várjuk, akik példaértékű önkéntes tevékenységet végeznek és e tevékenységük révén másokat is motiválnak az önkéntes tevékenységre. Fontos, hogy ebbe a kategóriába jelölni kell a díjra érdemesnek tartott személyt, önjelölés nem lehetséges.

 

Ma már a legtöbb cég életében fontos szerepet tölt be a társadalmi felelősségvállalás (CSR) a fentarthatóság, az employer branding. Ezek mind olyan tevékenységek egy vállalaton belül, melyekbe beépíthető az önkéntesség valamilyen formában. A Legjobb Vállalati Önkéntes Program nívódíjra azon vállalatok pályázatait várjuk, akik elősegítik, biztatják, támogatják munkavállalóikat önkéntes tevékenységek végzésére és ehhez a vállalat minden szükséges hátteret biztosít. Ezek a tevékenységek lehetnek fizikai munkán alapulóak és szaktudást átadóak is, azaz Pro Bono tevékenységek.

 

Az Év Közösségi Kezdeményezése közönségdíjra, olyan helyi kisebb szervezetek vagy helyi önkéntesekből álló közösségek jelentkezését várjuk, amelyek saját közvetlen környezetükben végeznek kiemelkedő tevékenységet önkéntesekkel. Ezt a díjat közönségdíj formájában adjuk ki, melyre online formában várjuk majd a szavazatokat. A szavazásról az Önkéntes Központ Alapítvány Facebook oldalán fogunk tájékozatatást adni. 

A szavazás időtartama 2023. október 16. 18.00 - 2023. november 10.18.00

Minden más kategóriában a pályázatokat szakmai zsűri fogja értékelni és elbírálni. 

A nyerteseknek a díjak átadására egy díjátadó est keretében 2023. december 07. Budapesten az Impact Hub dísztermében kerül sor. 

 

Pályázatok beadási határideje: 2023. október 09.

 

Online formában eléhető pályázati űrlapok linkjei:  

 

Az  ÉV ÖNKÉNTESE 2023.

 

Az  ÉV ÖNKÉNTES PROGRAMJA 2023. 

 

A LEGJOBB VÁLLALATI ÖNKÉNTES PROGRAM NIVÓDÍJ  (cégek)

 

Az  ÉV KÖZÖSSÉGI KEZDEMÉNYEZÉSE 2023. (közönségdíj) 

 

 

 

 

Önkéntessségért díj 2023. Részvételi szabályzata itt érhető el:

https://drive.google.com/file/d/1r98akpX3nGgpVxwdDoBK8uVC8AMndpL3/view?u...

Önkéntes Centrumok külső hivatkozásai